مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:24310 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

1- فحش و ناسزا زياد مي گويم و توبه مي كنم و دوباره همان كار را تكرار ميكنم و توبه ام را مي شكنم خواهش مي كنم مرا راهنمائي كنيد ؟
دوست عزيز و محصل گرامي: بايد بدانيم يگانه چيزيكه اصالت و استواري دارد ايمان و هدفهاي ديني است . اگر محبت و دوستي انسان نسبت به ديگران براي خاطر ايمان آنان و پيوند شك با خدا باشد گسسته مي شود. زيرا پايه اي محكم بنا شده است و اين ويژگي آئين جاويدان اسلام است, كه زير بناي همه چيز را ايمان قرار داده است در مكتب اسلام دوستي و دشمني بر پايه ايمان استوار است. يعني: فقط براي خدا نه چيز ديگر .
قرآن مؤمن را درهر كجا و از هر نژاد و شهري و كشوري كه باشد برادر يكديگر ميداند. { انما المومنون اخوه } آري دوست داشتن برادران ديني و از صميم قلب و جان مهر ورزيدن به آنان وظيفه حتمي مسلمانان است.
در اسلام آن گونه دوستيها ارزشمند است, كه اشعه تابناك آن بر شئوون زندگي فردي و اجتماعي مسلمانان پرتو افكنده و بسوي تكامل رهنمون گردد كتاب آسماني وحي « مردان و زنان با ايمان دوست و سرپرست و يار مدد كار يكديگر ميداند و همواره يكديگر را به كار نيك و اميدواري و از كارهاي نا پسند باز ميدارند »
با اين مقدمه كوتاه تكليف نسبت به ديگران حتي اقوام و خواهر و برادران و دوستان و برادران ايماني مشخص كرده است و وظايفي معين فرموده تا رشته همبستگي آنان بر جاي بماند . امام صادق « عليه السلام » در باره حقوق برادر ايماني مي فرمايد : برخي از حقوق مؤمن بر مؤمن ديگر اين است , كه دوستي او را در سينه و قلب جاي دهد. در اندوخته مال خود با او با مواسات عمل كند و كمك نمايد در غياب او جانشين وي و سرپرست خانواده اش باشد هر گاه كسي به او ستم كرد او را ياري كند و به او خيانت نكند در هنگام نياز او را رها نسازد و به او دروغ نگويد. با او گفتار ناهنجار و كلمه زشت و فحاشي نگويد زيرا اگر كلمه زشت ( فحش ) و نا پسند به برادر ايماني خود بگويد رشته دوستي آن دو گسسته مي شود. و اگر به او بگويد تو دشمن من هستي اين گفتار با مسلمان بودن هر دو سازش ندارد. زيرا مسلمان دشمن مسلمان نيست و اگر تهمتي به او زند ايمان از قلبش مي رود بدانگونه كه نمك در آب حل مي شود و از بين برود ( 3) اين حديث سرنوشت ساز وآموزنده كه از فكر و انديشه بنيانگذار مكتب جعفري ( ع ) سرچشمه گرفته و از زلال آن روحهاي تشنه انسانها را سير آب ميسازد وظيفه ما نسبت به ديگران روشن ساخته است و دوستي و مهرباني و كنترل زبان از هر گونه تهمت و غيبت و فحاشي و انتقاد بي جا و گناهان ديگر زبان كه علماء اخلاق گناهان زبان را 195 (4) عدد شمرده كه هر كدام از اين گناه انسان بوسيله زبان به عذاب الهي و كيفر قيامت مبتلا خواهد شد بايد مراعات نمود. و اين حديث مشهور هميشه در مقابل ديدگانمان تابلو باشدكه معصوم فرمودند :{حرم الله الجنه علي كل فحاش بذي .... } خدا بهشت را بر آدم بد دهن و فحاش كه بر زبانش اذيت ميكند حرفها ي نا بجا ميزند حرام كرده است و بوي بهشت نخواهد استشمام كرد .
واما براي قوي شدن اراده و اينكه ديگر توبه نكرده و توبه را بشكنيم , پيشنهاد مي شو دكه « كسيكه نمي تواند كاري خلافي را ترك كند راههاي مختلفي دارد يك راه آنستكه قسم بخورد بگويد بخدا قسم ديگر فحش نمي دهم يا بد اخلاقي نمي كنم و يا..... وقتي قسم خورد بايد به قسم وفادار مانده و به تعهدش با خدا انجام دهد و اگر نقض قسم نمود و قسم را شكست بايد كفار دهد يا سه روز روزه بگيرد يا ده مسكين را اطعام داده يا بپوشاند. و اين خود يك نو ع فيلتر باز دارنده خواهد بود . اميد است با مطالعه كتب اخلاقي شما درسن نوجواني به تزكيه نفس پرداخته و خودسازي را پيشتر ساخته و در كنار تحصيل ومدارج عاليه علمي و ديني خدمتگزاري صديق و عضو مفيدي براي انقلاب اسلامي ايران و پاسدار خون شهدا باشيد. خدا نگهدار .
منابع :
1- سوره مباركه حجرات , آيه 10
2- سوره مبارك توبه , آيه 71
3- وسائل الشيعه , ج 8, ص 546
4- كتاب گناهان زبان , تاليف فقيه ايماني اصفهاني
5- رساله احكام براي نوجوانان , آيه الله مكارم شيرازي , مسئله 478

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.